Web Toolbar by Wibiya rosyred -

2. Advent



Andra advent idag. Kan inte förstå att tiden går så ofantligt snabbt. Och precis som andra advents orden säger är det snart St. Lucia. Veckan som kommer är fylld med "Lucia". 
Har en miljon saker som måste fixas innan första uppträdandet på fredag. Imorgon ska jag ge mig ut på jakt efter vackra stearinljus (till kronan), ett vackert vinrött satinband (var inte nöjd med det som vi använde förra året) och lite andra smågrejer till tärnorna, bla lingonris (hur jag nu ska få tag på det här i Ljubljana när det bara växer uppe i norr...).

På tisdag (grupp II), torsdag (grupp I) och fredag (grupp III) har jag presentation/föreläsning om Sankta Lucia; historia och tradition i Sverige och även om själva legenden om Sankta Lucia. Har hållit på med power pointen nu i några dagar och det är så mycket intressant att berätta att jag ärligt talat inte vet om jag kommer att hinna berätta allt under bara en timme. Ordlistan (denna gången är det fem A4 sidor!) är också färdig.

På onsdag ska jag till en stad utanför Ljubljana för att göra en tidningsintervju om st. lucia firandet i Sverige, legenden om st. lucia samt göra lite reklam för våra uppträdanden. Och så vill Radio Slovenija göra en radiointervju med mig och huvudarrangören. Vi gjorde en sådan intervju redan för två år sedan. Hade ingen aning att min röst låter så annorlunda i radio. Men i år hittar vi varken dag eller tid...så intervjun kommer antagligen äga rum någon gång efter 13 december.

På fredag har vi sedan första uppträdandet på ett stort bibliotek i utkanten av Ljubljana.
Mina fotografier om den svenska julen och vintern har nu blivit till ett bildspel och ska visas under mingelstunden efter uppträdandet.
Vad mer? På snöndag åker vi till Italien för uppträdande. Vi uppträdde på IKEA i Italien förra året och i år ska våra fotografier vara med på deras hemsida samt stora plakat inne på IKEA. Fick bilderna idag för att granska och godkänna dem. Jag såg helt klart respektabel ut så de godkändes direkt :)

På måndag förmiddag har jag lovat att komma som fotograf till uppträdandet som de svenska eleverna ska ha på universitetet. Och senare på kvällen har vi det kanske viktigaste uppträdandet; i evangelist kyrkan i Ljubljana för skandinaviska ambassadörer, skandinaviska företagare och skandinaviska familjer bosatta i Slovenien. Och givetvis är även våra familjer, släktingar, vänner och bekanta inbjudan.
Skickade precis iväg ett antar inbjudningar till några kompisar. Vi får väl se hur mycket folk det dyker upp :) För tre år sedan var det fullsatt, folk fick stå i dörrarna. Och för två år sedan hade vi ett uppträdande på national museét i Ljubljana och det kom uppemot 300 personer!

Jag har hela huvudet fullt med saker just nu och var tvungen att tidigare idag ge mig ut på en promenad i friska luften för att "clear my head". Tog med mig kameran och fotograferade lite omkring där jag bor. Sedan hade vi tre syskon lite adventfika och nu finslipar jag på min presentation för nästa vecka.

Mycket nu, men som sagt! En dag i taget!



Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0