Web Toolbar by Wibiya rosyred -

Far too many to mention

18.11.2010
Efter en kväll med bra musik och rättning + översättning av min systers seminar work på från engelska till slovenska i konsthistoria, är jag nu fit for fight. Och vetskapen om att mitt bästa fotografi är borta rör mig inte i ryggen. Idag är det en ny dag som ska utnyttjas till max! Började dagen med en härlig frukost och avnjöt den framför datorn där jag för tillfället håller på att översätta ännu en konsthistorisk text från engelska till slovenska. Puh, vad mycket man lär sig egentligen om diverse ämnen. Nu drar jag snart iväg till universitetet, där ett nästan sju-timmars pass med svenska väntar.
Presentationen är förbättrad och likaså är upplägget lite förändrat. Har dock inte förberett några övningar, det får bli spontant den här gången. Men många klipp blir det!

På söndag ska min syster, min bror och jag ha en riktig söndags-middag a la mammas middagar hemma i Sverige. Inkluderar allt, förrätt, kött, sås, potatis, grönsaker, efterrätt och vin! Jag införskaffade allt igår så nu väntar det i kylskåpet. Ska bli riktigt kul att stå och laga ”riktig” mat…det var verkligen längesedan. Måste hitta någon skön låt också som vi alla tre kan rocka loss till i köket. Tänkte föreslå Cascada (ahahaha) men det tror jag inte de andra två går med på! Antar att det blir Kent och Mando Diao hela kvällen lång. Sedan ska vi ha ett skypesamtal med video med mamma, pappa och Viggo i Sverige, så att de också kan känna sig delaktiga. Oh, ska föreslå för mamma att hon också tillagar samma middag som vi här i Ljubljana så kan vi ha en ”skype-middag”…bra där!

19.11.2010
Den här gången får det blir två dagar i ett inlägg. Presentationen för grupp I igår gick bra, fast det var ett himla tjat om Basshunter från deras sida där mot slutet! Jag menar…what?? Idag (fredag) så hade jag den tredje och sista föreläsningen om de svenska kändisarna för grupp III. Eftersom denna grupp är sista gruppen när det kommer till svenska och de kan så pass mycket svenska att de förstår i huvudsak allt så drog jag min power point presentation för dem och ladda sedan upp med lite videoklipp från svenska underhållningsprogram och musik på svenska. Måste posta dem här på bloggen eftersom de är så grymt bra. För de andra två grupperna blev det mest musikvideos med Eric Saade, Mando Diao osv (som sjunger på engelska) efter power pointen.

Hey Baberiba – Kungafamiljne shoppar på IKEA

Björn Gustavsson – Parlamentet - Tips från coachen (hahah, den mannen alltså!)
http://www.youtube.com/watch?v=cPuSB1WnEsc
http://www.youtube.com/watch?v=Mjs8BSwlOsk&feature=related

Idol 2010 Auditions – Olle

Efter lektionen tog jag och en kompis bussen hem, där vi ännu en gång konstaterade att vi hatar att åka buss. Jag är nu nyss hemkommen från Črnuče (i utkanten av Ljubljana). Ska snart kila iväg ner till affärerna bakom vår lägenhet för att hämta en sak åt min syster på kemtvätten. Lite senare på eftermiddagen ska jag till Universitetet ännu en gång för att möta upp min syster, vi ska nämligen till shoppingparadiset CityPark och röra oss omkring de spanska affärerna. Vinterjacka är det som ska införskaffas denna soliga och 10 gradiga dag.
Nu är det en vecka kvar till advent och julpyntning hemma i lägenheten…och jag har ingen julkänsla whatsoever!

Gud, jag har lyssnar på Mando Diao non-stop de senaste dagarna. Kan verkligen inte få nog. ”God Knows”, ”Gloria” och ”Dance with somebody”…man blir beronde alltså. De är ju ett band som ändrar stil hela tiden (och de har sagt att det är deras mål att ändra stil efter varje platta…blir det musik a la Julio Iglesias snart då?) och jag måste medge att deras plattor i början kanske inte direkt är mina favoriter…men nu de senaste åren! Fullträff!


Hur ska jag sammanfatta veckan? Det har varit en väldigt bra vecka helt enkelt. Jag har lärt känna många nya människor som jag troligtvis kommer att hålla kontakten med framöver, jag har översatt, haft tre presentationer, hunnit med att fotografera en del…nääee, som jag sa en bra vecka har det varit!
Imorgon är det helg och då ska jag spendera den framför datorn med att översätta, redigera fotografier och påbörja nästa veckas presentationer om svenska dialekter. Detta ska bli spännande! Jag med min kindobo-dialekt ska ge ett exmpel på olika dialekt i Sverige genom att prata på den dialekten…nä, skämt åsido, jag ska visa videoklipp…hade varit bad annars om jag hade ställt mig framför 30 elever och börjat rabbla någoting på norrländska eller ännu värre gotlänska…that would be bad, very bad…

Fick en inbjuden till en fest imorgon kväll men jag tror jag faktiskt skippar den…för jag har en känsla av att det kommer att spelas Basshunter-musik där… Jag har lovat mig själv att inte boka upp mig så mycket nu en månad innan jag åker till Sverige eftersom det är så mycket som är på gång nu. Dessutom lyckades jag inte bara dubbel- utan trippel-boka mig själv på tisdag kväll. Efter svenska lektionen bestämde jag fika med en kompis, idag bestämdes fika med en annan vid samma tid. Glömde mitt liv (dvs kalendern) hemma idag. Och när jag kom hem och öppnade den såg jag till min förfäran att jag har St.Lucia övning direkt efter svenska lektionen på tisdag (och den är viktig, speciellt eftersom jag är Lucia!). Ska se hur jag lyckas ta mig ur det här…så smooth som möjligt hoppas jag!

Nää, men nu ska jag stoppa hörlurarna i öronen, leta fram ”God Knows”, trycka på play och skynda mig ner till kemtvätten. Vi hörs!

Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0