Web Toolbar by Wibiya rosyred -

questions

New York vs. London (kan inte välja, båda städerna är helt outstanding) och människorna är underbara!

Hanson vs. Jonas Brothers
Jag var ett stort, stort Hanson fan i tonåren! Köpte alla CD-skivor, böcker, samlade på posters (hade bl.a en poster på innansidan av mitt skåp i högstadiet, jag blev retade (på gränsen till mobbad) av min familj pga av Hanson...det enda jag fick höra var: ahahahah...vänta till du är över tjugo, då kommer du inte ens vilja höra namnet Hanson och du kommer att bli så TJURIG om någon ens nämner att du lyssnade på dem...ahahah!"
Ja, hahahah...nu är det så att jag är över tjugo, jag skäms INTE för att jag var ett Hanson-fan...och som en trumpetstöt: Hanson är fortfarande BRA och jag lyssnar fortfarande på någon gammal låt då och då! Deras senaste CD är superbra och Taylor Hansons nya band "Tainted Windows" rocks. T.o.m min pappa, chefsmobbaren, tycker de har ett bra sound. Den som skrattar sist skrattar ALLTID bäst! Så fortsätt bara, nämn Hanson gång på gång och jag kommer att förklara för dig hur talangfulla, söta och bra de är...gång på gång. Deras 90-tals låt "I will come to you" gör mig fortfarande tårögd! Den låten kommer jag att lyssna på hela livet, det är ett som är säkert! Jag måste har varit 13-14 när jag köpte deras CD med den låten, kom hem och satte på CD och lyssnade på den från början till slut, flera gånger om. När jag hörde "I will come to you" flödade tårarna...den är så vacker! Så spenderade jag många kvällar. Sittandes i fåtöljen med Hanson på högsta volym. De tillsammans med Michael Jackson är en del av min uppväxt.
Och Jonas Brothers? Ja, jag tycker att de är BRA de också! Älskar deras låt "Burnin´Up" och Nick Jonas nya låt "Who I Am". De är så ofantligt talangfulla, söta och otroligt roliga! Sitter barnvakt åt två flickor from time to time och tvingas då både lyssna på Jonas Brothers och titta på serien Jonas L.A....och sing along with the jonas, jajemänsan! Jag kan precis hela "I´m your biggest fan" utantill!

Kaffe vs. Te (har inget emot kaffe, speciellt en kopp cappuccino med extra mycket skum och kanel över det, men jag ser mig nog som en te-människa)

Hund eller Katt (hund-människa all the freakin´way!!)



Favorit resemålet: Oh, var ska jag börja...ur ett fotografiskt perspektiv Venedig, Bohinj i Slovenien, Barcelona, en hel del byar i Tyskland. Ur ett mer personligt perpektiv New York och London (hela England för den delen). Många gånger speciellt nu på senare år ser jag först vad jag sett på resan när jag kommer hem och redigerar mina fotografier. På plats ser jag allt genom linsen.
Jag älskar att resa och upptäcka nya kulturer och platser, träffa nya människor och prova på den inhemska maten.

Bästa filmen: The Picture of Dorian Grey (med Ben Barnes och Colin Firth)
Bästa låten: Closer med Kings of Leon (jag har så många favoritlåtar att mina händer nog skulle ramla av om jag skrev ner alla men tre stycken: "Everything I do (I do it for you" med Bryan Adams, "I will come to you" med Hanson och "Bad Romance" med allas vår Lady Gaga.

Bästa boken: Döden på Nilen av Agatha Christie
Favoritmat: En slovensk grönsakssoppa med morötter, bruna bönor, potatis och "jecmen". Utöver det så älskar jag det italienska och det japanska köket.
Drömresemålet: Utforska Nya Zeeland och shoppa loss i Tokyo.

Favorit skådespelare: Ben Barnes (of course!)...Eddie Redmayne måste dock också vara med på ett litet hörn.
Favorit skådespelerska: Rachel Hurd-Wood

Förebild: Min farmor, som jag tyvärr aldrig har träffat men har hört så många underbara saker om henne både från familj, släktingar, bekanta, hennes vänner och arbetskompisar. Alla säger att jag inte är lik vare sig mamma eller pappa (så som mina syskon) men att jag istället är lik min farmor. Det tar jag som en enorm komplimang!
Det är också en av alla anledningar till att jag älskar Ljubljana, både min underbara farfar och min fantastiska farmor är begravda här i Ljubljana och på något sätt känner jag mig närmare dem. Jag brukar ofta ta promenader till kyrkogården (20 minuters gångavstånd), tända ett ljus och tyst för mig själv berätta saker för dem. Det känns nästan som om de kan höra mig...och vem vet, det kanske de gör.

Saker i Sverige du saknar mest: Min HUND! Jag önskar verkligen att jag kunde ha det underbara lilla monstret hos mig här i Ljubljana. Vi två skulle göra stan osäker! ;) Annars så finns allt här i Slovenien...knäckebröd, svensk mat på IKEA, jag är medlem i en svensk förening i Slovenien och har bl.a hand om svenska traditioner, så jag firar lucia, nationaldagen, midsommar etc tillsammans med andra svenskar (och det finns en del) här i Slovenien. Så jag saknar kanske inte något från Sverige...men vad jag absolut INTE saknar är det svenska vädret! Jag åker hem till föräldrarna i Sverige över jul och nyår samt sommaren varje år så jag hinner inte ens börja sakna någonting på riktigt.


Saker som männsikor kanske inte vet om mig:
Jag har fräknar över näsan och kinderna, men de bleknar under de kallare årstiderna, och eftersom jag har väldigt känslig och blek hy och måste använda solkräm så har inte solen något tillfälle att "bättra på mina fräknar" så att de skulle synas ordentligt.

När jag föddes hade jag rött hår som senare blev kastanjebrunt åt det lite rödare hållet och har fortfarande nu naturliga kopparröda och oranga slingor som gör sig sedda ute i solljus. Dock har jag färgat håret ett x-antal gånger under senare år så min naturliga hårfärg har inte synts till på länge.

Jag har hittills åkt motorvägen från Sverige till Slovenien och tvärtom mer än 50 gånger (bil med föräldrarna och buss sedan jag blev student).







Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0