Web Toolbar by Wibiya rosyred -

The world is a book, and those who do not travel read only one page

Nu är jag hemma, jobb 7.00 - 13.30 idag. Drog på mig värsta huvudvärken redan vid klockan 7.00, dvs precis när jag kommit in på kontoret där vi skulle ha morgonrapport och den höll i sig (huvudvärken alltså) ända fram till 14.00 då jag kom hem. Typiskt! Kände mig som en jäkla zombie idag och även om det var tämligen lungt på jobbet och allting flöt på bra var jag tvungen att sätta mig i matsalen och begrava huvudet i händerna så att två av våra "gubbar" blev alldeles till sig av oro.
Var helt tömd på energi! Jaja, man får väl ha sådana dagar. Ikväll ska jag lägga mig extra tidigt och verkligen försöka ta igen all sömn. Jag är en person som måste ha sina åtta timmar varje natt.
"Men 1-2 timmar mindre varje natt är väl inte så farligt", tänker ni nu och nä, jag kan väl hålla med er till en viss gräns...men tänk er om man samlar alla dessa minus-timmar och räknar ihop dem under en vecka. Då blir det helt plötsligt en hel natt utan sömn.
Dessutom tror jag att vädret gör mycket för ens energi också. Jag blir t.ex mycket tröttare när det är grått, trist och regnit ute.

Nähä, i natt ska jag ta igen all förlorad sömn, så ikväll blir det bara ett avsnitt av Blue Bloods. Vi började förresten kolla på den nya historiska serien The Borgias igår. Jag är verkligen intresserad av historia och älskar därför historiska romaner, filmer och TV-serier :)
Senaste gången jag kollade på en historisk serie där jag blev fast till 100 % var i somras, Pillars of the Earth!
Sedan hittade jag romanen av Ken Follet på 1080 sidor och köpte den med detsamma. Jag jobbade och Monika berättade när hon kom till jobbet att den fanns på ICA och bara ett exemplar kvar! Nähhäää...den ska bli min, tänkte jag!
Så fort jag slutat spurtade jag in i affären och till bokavdelning, slet åt mig boken, betalade, åkte tillbaka till jobbet för att visa Monika att jag minsann hade lyckats med uppdraget, körde hem och satte den i min bokhylla. Jag har fortfarande inte läst den eftersom jag sparar den till...ja, jag vet inte riktigt vad än? ;)




Men ja, nu är jag hemma och har precis slängt ihop min nudel-specialité :) Tänkte gå ut en sväng med Viggo efteråt (trots vädret!). Och resten av dagen tänkte jag spendera i matsalen, där jag ska ockupera matsalsbordet! (eftersom det är det största vi har här hemma!). Plugga, läsa, fylla i tjänstgöringsrapporten, gå igenom förra årets inkomst ännu en gång (deklaration på gång vet ni), skriva lite planering inför våren och Ljubljana, skriva ett ansöksbrev och en CV (som ska skickas till ett hemligt ställe, nä skämt åsido ;) för ett sommarjobb i sommar. Jag har ju redan fått sommarjobb på jobbet jag jobbar på nu och har jobbat på i sex somrar. Men pappa hittade något ytterst intressant på internet och eftersom jag läste Europa Ekonomi i gymnasiet...så skulle detta vara en rolig utmaning och erfarenhet från ett helt nytt område.
Fast jag trivs ju så bra på jobbet jag har haft hittills och det är redan garanterat att jag får jobb där i sommar!
Nåja, vi får helt enkelt se vad som händer! Det skadar i alla fall inte att skicka en ansökan.

Oh, btw på tal om sommarjobb och jobb överhuvudtaget. För två somrar sedan blev jag erbjuden att sommarjobba på ett reseföretag som anordnar resor från Piran (Slovenien) till Venedig (Italien), två gånger i veckan där det i mina arbetsuppgifter skulle ingå att välkomna "min" lilla turistgrupp, placera dem ombord på båten där jag under de dryga två timmarna det tar från Piran till Venedig gå igenom lite historia om Venedig, intressant fakta samt berätta lite om hur vår dag skulle se ut, vad vi skulle besöka, lite tips på restauranger, butiker osv. Och väl på plats i Venedig skulle jag guida runt min grupp och berätta intressant fakta och historia för dem.
Och hur fick jag det här erbjudandet? Jo, mina två kompisar från Sverige och jag skulle åka till Venedig för två år sedan och medan vi väntade på att få gå ombord på båten och gå igenom passkontrollen osv på bryggan pratade jag först på slovenska med besättningen och sedan vände jag mig till min kompisar och förklarade på svenska. Efter ett tag kom en kvinna från besättningen fram till mig och förklarade att hon hade hört att jag kan både slovenska och svenska flytande och att de inte har någon tolk för svenskar och norrmän.
Så kort och gott undrade hon om jag hade lust att jobba hela sommaren och ta hand om "den skandinaviska gruppen" under vistelserna i Venedig :)
Jag blev överlycklig men efter att ha tänkt igenom det noggrant beslutade jag att jag trots allt skulle spendera sommaren i Sverige där jag redan hade fått sommarjobb bara några få veckor före Venedig-förfrågan, dessutom var redan biljetterna upp till Sverige bokade och betalda.
Hon bad mig höra av mig om jag någon gång har lust att guida svenskar i Venedig :) En hel sommar i Venedig och få betalt för det???? Hmmmm...varför inte någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid ;)
Oj då, nu har jag plötsligt tre ställen jag vill sommarjobba på och...eh, i tre olika länder! Detta tål att tänkas på...

Ha en fortsatt trevlig dag :)

Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0