Web Toolbar by Wibiya rosyred -

A small British quick bread of Scottish origin

Blev verkligen sugen på scones såhär på kvällskvisten.
Det finns så många olika recept på scones, dvs vad man blandar ihop tillsammans med grundreceptet och ikväll beslutade jag mig för att göra scones med äpple, morot och kanel. Mums! Perfekt med en klick smör och västerbottenost.
Några olika varianter på scones som jag ska baka så fort scones-abstinensen slår till igen är:

*
Blåbär och vanilj
* Hallon och kardemumma
* Torkade aprikoser, torkade blåbär, havregryn, tranbär och vanilj
* Citron och vallmo
* Morot och mandel
* Yoghurt, citron och honung
* Ost och oliver
* Choklad och kokos (serveras med hallonsylt!)
* Valnötter
Ja, ni fattar!

Men idag blev det som sagt äpple, morot och kanel. Receptet hittar ni nedan :)
Nu ska jag ta några scones, en kopp te och titta på Dorian Gray (den med Ben Barnes och Colin Firth, ni vet? ;)
Ha en bra kväll :)


Grundrecept, ca 6 st:
  • 4 dl mjöl (ev. grahamsmjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,25-0,5 tsk salt
  • 1 tsk mald kanel
  • 40-50 g smör
  • 1 stort äpple
  • 1-2 stora morötter
  • ½-1 dl mjölk (jag använder havremjölk) eller naturell youghurt eller filmjölk
  • kanel och råsocker att toppa med

Sätt ugnen på 250°C. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt smöret och finfördela det med fingrarna.

Riv i äpplet och morötterna och tillsätt ½ dl havremjölk. Rör ihop degen och tillsätt mer mjölk om så behövs. Det beror lite på hur saftigt äpplet är och vilken mängd du river i.

Dela degen i 6 bitar och placera ut dem i en muffinsplåt eller på en ugnsplåt. Tryck till dem lätt och strö över kanel och lite socker (kan uteslutas). Eller forma till två stora kakor och skåra ett kryss på båda. Grädda mitt i ugnen ca 12 - 15 minuter. Låt dem sedan stå och kallna i ett par minuter, så håller de ihop bättre.
Lycka till ;)


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0