Web Toolbar by Wibiya rosyred -

I will honor Christmas in my heart, and try to keep it all the year


De senaste dagarna, eller de senaste två veckorna rättare sagt har jag verkligen njutit av att bo i Ljubljana.
Jag har jobbat en del och samtidigt hållit på att planera Lucian för fullt, träffat så många otroliga och fascinerande människor, umgåtts med vänner, sett och upplevt så mycket, jag har varit "bosatt" på mitt favoritcafé varenda dag i någon timma på eftermiddagarna (det har till och med gått så långt att personalen ropar till mig när jag kommer in att de har ett bord redo åt mig och den/de som är mitt sällskap, och jag dricker alltid samma sak: Mao Feng Te ;), jag har gråtit av skratt och bara mått allmänt bra, lyssnat på en jäkla massa bra musik, haft mysiga stunder tillsammans med min syster (tycker att vi bara kommer bättre och bättre överens numera, i och för sig har vi alltid kommit bra överens, my sister and I) och jag har varit ute och fotograferat en hel del (bilder är på väg upp inom en snar framtid). 

När jag går och lägger mig på kvällarna måste jag tänka efter och minnas exakt vad det jag har gjort under dagen, kategorisera alla intryck. Därför har även bloggen blivit lite lidande. För det första hinner jag inte skriva om allt och för det andra vill jag inte det heller, konstigt nog! Jag vill hålla det för mig själv/dela det med människorna som ligger mig närmast om hjärtat.
Fast å andra sidan skulle jag faktiskt vilja berätta om allt jag ser och hör, alla roliga samtal och debatter jag har med "människorna i mitt liv", vad jag tänker och känner, alla restauranger, caféer, butiker, parker jag besöker, alla intryck... men då skulle bloggen bli en heltidssyssla.

Jag är en planerare innerst inne och vill ha allt under kontroll, men de senaste veckorna har jag bara gått with the flow.
Och det känns så bra! Att inte ha stenkoll på allt hela tiden, att kunna ta en spontan fika med någon även om man bestämt veckor innan att man egentligen skulle gjort en annan sak just då. Att ta en promenad genom stan istället för ta bussen och skynda hem.
Samtidigt är det skrämmande att inte ha koll utan bara tänka: det ordnar sig! Och jag antar att jag kommer gå tillbaka till mitt gamla "halv-spontana jag" förr eller senare. 
Eller så kan jag ha stenkoll på allt och samtidigt vara super spontan och verkligen anamma den här nya go-with-the-flow-teorin som så många andra verkar ha gjort i den här storstaden :)

Fredagsmorgonen spenderade jag på universitetet och direkt efter med några kompisar på favvo caféet (får snart döpa det till något passande, orginal namnet är alldeles för långt och komplicerat).
Kvällen spenderade jag i alla fall i gamla stan i Ljubljana, med en fika, bra sällskap och fotografering. Ni anar inte hur varmt det är här nu! Fick ta av mig vantarna efter ett tag i kväll eftersom det blev för varmt. 
Igår hade vi klarblå himmel och strålande solsken, och jag fick knäppa upp min skinnjacka för att det var för varmt i den. Hälften av alla träd här är kala, medan den andra halvan fortfarande har färgglada löv.
Och för någon dag sedan såg jag en ros i en trädgård som stod där ensam och blommade.
Fattar ni nu vad jag menar med noll julkänsla???

Fast håll ändå med att Ljubljana är en otroligt vacker Europeisk huvudstad under juletid (alla andra månader under året också! ;)
 





Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0