Web Toolbar by Wibiya rosyred -

Like I´m the only one you will know


Angående mitt namn. Vi hade en debatt om detta senast jag var på jobbet. Mitt namn är ju Viktoria men ända sedan jag föddes har mina nära och kära kallat mig för Viki (Slovenien) och Vicki (Sverige, stor skillnad ett litet c kan göra va? ;)
Enda gången man kallar mig för Viktoria är när någon är arg (mamma och pappa, fast det är inte så ofta, logiskt eller hur?), när man presenterar mig eller i främmande sällskap.
Jag har t.ex. aldrig hört min bror säga något annat än Vicki, eller mina morföräldrar och släktingar på mammas sida. Kan faktiskt inte komma på att de någon gång har kallat mig för Viktoria! Mormor t.om skriver Vicki när hon ska skicka brev till mig (i hennes värld existerar inte några mail inte ;).

Vicki är lite mer lekfullt och kanske det namnet som känns mest personligt, medan Viktoria (som jag btw älskar, tack mamma och pappa för att ni valde det namnet och sållade bort namnen Natalie och Linda, och om jag inte hette det själv skulle döpa min (någon gång framtida) dotter till :) känns lite mer formellt och moget på något sätt, som om det är ett namn på en person man tar på allvar och respekterar.
Men hemma är det som sagt Viki/Vicki som gäller och det skulle kännas oerhört konstigt om min familj, släktingar och närmaste vänner helt plötsligt skulle börja kalla min vid mitt dopnamn i vardagen.


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0