Web Toolbar by Wibiya rosyred -

1.1.11

Första dagen i år 2011 började jag med ett jobbpass från 12.00 till 20.00. Gick ner till mamma och hennes jobb efter att jag slutat för att få skjuts hem. Jag har ungefär tio minuters promenad hem från mitt jobb, fem minuter med cykel och två minuter med bil (vilken jag faktiskt tog varje dag under en månad i somras, den månaden mina föräldrar var på semester om detta säger er någonting om min lathet?).
Jag har gått två långa promenader med Viggo precis varje dag sedan jag kom till Sverige för två veckor sedan men det fanns inte en chance in hell att jag tänkte bryta nacken som med all säkerhet skulle varit konsekvensen om jag hade gått hem. Promenaden nerför backarna till jobbet var K2 nog för mig. Igår kväll några timmar innan nyårsslaget började det blåsa storm och ösregna. Under natten rörde sig kvicksilvret sakta men säkert från två-tre plusgrader ner till några stadiga minusgrader. Så då förstår ni ganska snabbt vilken isbana vi har på vägarna idag. Dock, viktigt att notera, lyckades jag inte halka eller ens vara på gränsen att vifta men armar och ben a la Karate Kid.
Jobbet som jag jobbar på under somrarna och nu lite i vinter här i Sverige är väldigt annorlunda från lektionerna jag har på Unversitetet i Sloveninen. Fysiskt är det mer påfrestande här i Sverige men när jag kommer hem kan jag i alla fall släppa allting, "tömma" huvudet och framför allt behöver jag inte göra en massa research och förbereda inför varje jobbapass.
Idag hade jag en lite annorlunda arbetsuppgift som pågick i åtta timmar, dvs det var det enda jag gjorde idag. Och det är första gången på 1,5 år (om man räknar ihop alla månader under sex somrar) som det var såpass slappt och anti-stress på jobbet. Jag hann med att titta på min favorit film (once upon a time) "Ivanhoe", tre avsnitt av "Seeker", prinsessbröllopet 2010 m.m.
Men även om jag kunde sitta i soffan så var det mentalt påfrestande på ett sätt som jag inte känt hittills på jobbet.
Jag jobbar som vårdbiträde med medicindeligering...men ibland känns det mer som om jag är någon sorts psykiater.
Efter att pappa hämtat mamma och mig slirade vi hem för att titta på några avsnitt av min och pappas favortiserie: Fawlty Towers. Efter några hundra gånger kan jag fortfarande skratta åt samma skämt som om det vore första gången ;)
Och på tal om bra serier så nämde jag redan tidigare att jag tittade på "Seeker" idag och nu sitter jag och tittar på Everwood. Och pappa skickade över alla Merlin season 3 avsnitt till min dator igår ;) Det märks tydligt att det är lov för min del. Två underbara veckor bestående av att sova, äta, promenera, läsa, spela piano och titta på filmer. Men på måndag börjar allvaret. Har en hel hög med saker jag måste ta itu med. Ska börja med förberedelser och göra research inför föreläsningar jag ska ha i vår, sen jobbar på onsdag och torsdag...
Ett litet tips på en väldigt bra låt: Fields of Gold med Eva Cassidy.



Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0