Web Toolbar by Wibiya rosyred -

On the first page of our story

Klart! Alla sakerna på listan är avbockade. Hade till och med tid att ta ut "the dog" på en lång promenad, det var ju några dagar sedan vi kunde göra det...främst på grund av isen men även min förklyningen satte käppar i hjulet för våra marscheringar genom snön.

Nu har jag precis tittat på "Halv åtta hos mig". Älskar det programmet! :) Kommentatorn är klart bäst. Idag var det verkligen inspirerande. Fick tips om två rätter jag säkert kommer att tillaga inom en snar framtid, speciellt nere i Portoroz vid kusten där färsk fisk och skaldjur säljs varje morgon och kommer direkt från fiskebåtarna som är ute och fiskar när vi andra lata människor fortfarande sover.
Nu börjar jag faktiskt längta ner till Portoroz lite...och fotografiparadiset Piran såklart. Och mina kvällspromenader/jogginturer till Bernardin där jag gör en liten paus och tittar på utsikten över det Adriatiska havet och solnedgången innan jag vänder hem.
All färsk frukt och grönsaker vi har i trädgården runt omkring huset. Vi hade mer än 600 mandariner, 400 apelsiner och 500 styck kiwi i höstas. Och vi ska inte ens gå in på körsbär, hasselnötter, fikon, jordgubbar, alla sorters sallader, äggplantor, paprikor, tomater, cocktailtomater, gurkor, zucchinis, persilja, dill, oliver mm som mormor tar så fint hand om.
Morfar hade tidigare en liten vingård intill huset men det fick "läggas ner" för det var alldeles för mycket att göra och han blir inte yngre med åren precis. Dessutom är mormor och morfar ensamma i huset och trädgården under större delen av året...så vingården kommer nog ingen att sakna!
Det bor tre familjer i det stora huset vi har i Portoroz men en av dem bor i Sverige (mina föräldrar & co) under större delen av året och den andra i Singapore (min morbror & co). Huset blir bara fullt under sommaren och halvfullt till påsk. Vi brukade spendera innan vi började studera två månader varenda sommar i Portoroz, alla från Sverige och alla från Singapore + mormor och morfar. Vilka tider alltså! Det var helt klart de bästa somrarna i mitt liv!

Vi seglade i vår segelklubb (under tre sommrar gick vi i segelskola), spelade tennis, spelade minigolf, volleyboll (på en av terrasserna hemma), gick till glassbaren Mignon på kvällen så ofta vi bara kunde, tog promenader till Piran på morgonen och promenader genom Portoroz på kvällen, shoppade i Koper, hälsade på och hade BBQ med släktingar och vänner, badade och som sagt seglade från morgon till kväll i J.K.Pirat (både min mamma och hennes bröder tränade segling där och tävlade för Slovenien och min morfar var ordförande i några år i samma segelklubb), åt på restauranger med utsökt mat vid havet med alltid mycket grönsaker och fisk på tallrikarna....
Ja, vilka minnen alltså! Tänk i 19 år höll jag på såhär. Fast numera gör jag fortfarande samma saker med samma personer...men det är sällan precis alla kan vara tillsammans eftersom alla vi (kusinerna) befinner oss på olika håll i världen och är sällan lediga och i samma land samtidigt.
Men någon gång i framtiden då vi alla har egna familjer ska våra barn spendera sommarmånaderna tillsammans i Portoroz precis som vi fem gjorde med våra föräldrar och morföräldrar. Alex, Danne, Gregor, Katja och jag...sagan fortsätter, Portoroz gator ska ännu en gång göras osäkra med hjälp av denna nya generation ;)

Se där, ännu en gång har jag lyckats med konststycket att börja rabbla om ingenting. Och det jag egentligen ville säga med det här inlägget var att jag gjorde mig en uppfriskande sallad till kvällsmat bestående av isbergssallad, majskorn, rivna morötter och naturell yoghurt samt salladsdressing till det. Prova det, det kittlar dödsskönt i magen!
Nu: lite bra musik http://www.youtube.com/watch?v=WzI5EMGZ5v0 och gå igenom lite mail.
Over and out!



Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0