Web Toolbar by Wibiya rosyred -

If you want to know what the reason is

För inte så länge sedan hade min kompis Jana och jag en livlig diskussion om vad som egentligen är den perfekta starten på dagen. Vi hade väl lite delade meningar angående detta. För vissa är den perfekta starten en kopp kaffe framför morgonprogrammet på TV eller en löprunda med skön musik i öronen.
Men jag har helt andra ritualer som laddar mig med energi och positivt tänkande ända fram till kvällen.

Jag börjar med lite musik när jag fortfarande ligger i sängen. Om jag slänger mig ur sängen samtidigt som väckarklockan ringer är hela dagen förstörd. Idag började jag dagen med "Flower for a ghost" http://www.youtube.com/watch?v=8d6uzikgz5w med Thriving Ivory.
10 - 15 minuter.

Sedan dricker jag ett glas ljummet vatten med några droppar citronsaft. Sätter fart på både kropp och knopp.
5 minuter.

Efteråt tar jag en promenad med Viggo och andas in lite frisk luft. Idag var det t.ex. behaglig vintertemperatur och solsken så vi passade på att ta en liten extra runda.
20- 30 minuter.

När jag kommer hem hoppar jag i duschen och tvättar ansiktet med kallt vatten så att jag verkligen vaknar på riktigt. Kallt vatten är verkligen det allra bästa när man är trött!
20 minter.

Och när jag har gått igenom allt detta gör jag mig en ordentlig frukost med mycket frukt, fullkornsbröd, mjölkprodukter, jucie och te. Den obligatoriska dagstidningen får såklart inte glömmas! Nu har vi dessutom frysen full av hallon och blåbär som vi plockade tidigare i somras och i höstas. Perfekt att ha till vintern och blanda ner i lite youghurt på morgonen. Eller göra en smoothie.
30 minuter.

Och efter det är det fritt fram att göra det mesta av dagen. :)
Viktigt att påpeka är även att en sådan drömmorgon bara blir aktuell när jag är ledig! Om jag jobbar på morgonen eller har en fullspäckad dag gör jag t.ex. en liten enklare frukost och givetvis går jag inte ut med hunden i Slovenien där jag inte har någon. Morgonpromenaden blir då istället runt hörnet till bussen eller in till stan.
Och i storstäder är det ganska vanligt att man äter frukost ute eller brunch lite senare på förmiddagen. Men för det mesta brukar jag hålla mig till mitt morgonschema så gott det går.

Alla stör sig på mig för att jag t.ex. går upp 2 eller 1 1/2 timme (i värsta fall) innan jag ska iväg någonstans. Ja, jag kan gå upp vid 5.00 på morgonen om jag börjar 7.00 hur onormalt det än låter i vissas öron! Men det är helt enkelt bara för att jag ska tillåta mig själv att ta den där halvtimmen att äta frukost och läsa tidningen i lugn och ro. För någoting som absolut inte fungerar på mig är stress. En stressig morgon förstör hela dagen!



Detta har jag haft för mig denna soliga söndag. Lugn morgon, lunch med min specialsallad och en promenad till Kroksjön med Viggo och "Kiss on my List" med Daryl Hall & John Oates i öronen. Mamma och jag kan lyssna på den här låten en miljon gånger i sträck. Jag skämtar inte! Men bara den versionen som är med i You Again!
Nu återstår hälften av dagen ungefär och jag ska skriva lite mail till kompisar som alla befinner sig på varsitt håll ute i världen och checka läget lite, jobba lite med föreläsningarna och avsluta dagen med någon film :)
Imorgon är det jobb som gäller från 8.00 till 16.00.
Måste även fylla i min tjänstgöringsrapport idag och se till lämna in den imorgon så att kronorna kan "strömma" in på kontot i nästa månad!


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0