Web Toolbar by Wibiya rosyred -

Weekend in Italy

Uppträdandet i fredags gick jättebra. Hade lektion i svenska på morgonen, professorn kunde inte komma så jag som hennes assistent fick ta hand om hela lektionen. Direkt efter på vägen hem stannade jag till i centrum och gick lite i affärer. Det var underbart väder, både i fredags och idag.


Uppträdandet i Domžale, Slovenien. 10 december 2010

Som sagt, uppträdandet gick bra. Mitt bildspel som ”uppvärmning” också. Dock hade jag lite problem med fotograferna och deras förbannade blixtar. Jag var säker på att jag blundade på varenda bild, men jag fick dem idag för att granska dem (de ska nämligen vara med i en tidning samt i national TV) och de var hur bra som helst! Som sagt såg jag fredagens uppträdande mer som en övning inför måndagen i kyrkan. Jag höll extra koll på allt som eventuellt måste förbättras/tas bort/läggas till. Även idag var en övning i mina ögon. Vi uppträdde på IKEA i Villesse i Italien. Jag åkte tillsammans med två från luciatåget från Ljubljana klockan 13.00 och när vi kom till IKEA såg vi ett ganska stort plakat i glas med en bild på mig högst upp och sedan två lite mindre på resten av Luciatåget bredvid. Jag blev beordrad att ställa mig bredvid det för fotografering. En del kunder kom in genom huvudentrén, stannade till, funderade en stund, sken upp med ett ”jaha, nu förstår jag”, tog upp sin kamera, tog ett kort på mig ståendes bredvid Luciaplakatet, packade sedan ner kamera och gick in. Det kändes konstigt, fast väldigt kul!


Uppträdandet i Villesse, Italien. 12 december 2010

Efter åt vi lunch (jag åt såklart lax, stekt lax med potatis-och broccoliplättar, spenatröra och morötter och till det tre enorma skivor rå lax med smör!). Sedan blev vi eskorterade till omklädningsrummet för att byta om och öva. Vid 16.00 började det! Det tog väl sådär en timme. När vi hade bytt om igen satte vi oss i cafeterian, fick kaffe och bakelser, pratade med IKEA-människorna, åt och framför allt planerade jag med min medarrangör morgondagens Luciafirande. Jag skrev ner allt på ett papper och en av tärnornas män sa att mitt papper såg precis ut som ”basket-taktik”. Hahaha, varför inte! När jag planerar ett Lucia-uppträdande gör jag det med en sådan inlevelse och passion och ritar ner allt hur vi ska gå, stå, sjunga osv att det nästan ser ut som om jag förbereder mina tärnor för att ge sig ut i strid. Tog farväl av Claudia (svenskan som bor i Italien och som har fixat att vi får uppträda där andra året i rad nu). Det blev en del kindpussar från allt och alla, ni vet italienare ;) Fick även skriva under ett papper på att vi tillåter att fotografierna som togs idag får publiceras i italienska tidningar och på TV. Undrar om jag ser normal ut på dem. Jag kan väl inte ha en sådan tur att jag ser proper ut på TVÅ uppträdanden! Eller? I alla fall, vi tog farväl och lovade att hålla kontakten till nästa år.

Men sedan, sedan kunde vi börja shoppa på IKEA. Vi fick presentkort istället för betalning och jag hade mitt presentkort från förra året med mig, så shoppingen kunde börja. Köpte…eller fick rättare sagt stora vinglas (som btw matchar mina champagneglas som jag fick förra året), sängkläder (satsade på vita och mörklila), glas för ljus mm. Efter shoppingen och efter att jag köpt med mig sill, köttbullar, ballerinakakor och julmust (vi planerar att ha ett litet mini-julbord innan vi åker till Sverige på lördag) kunde vi åka hem till Ljubljana. Det var en helt okej dag, och vi lovade att komma tillbaka nästa år! Italienarna älskar Sankta Lucia!


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0