Web Toolbar by Wibiya rosyred -

SO FOLLOW ME OUT OF THIS TOWN, I SHOW YOU AROUND

Follow Me Down - 3OH!3 ft. Neon Hitch


Party in the USA - Miley Cyrus


Smooth Criminal - Michael Jackson

SSSSSSSTORT fan av MJ! Min allra första CD som jag köpte var MJs Past, Present and Future dubbel CD i Lübeck, Tyskland när jag var cirka nio-tio år.
Han (legenden) har ju gjort så otroligt många bra låtar att det är riktigt svårt att välja en favorit, men den här ligger i alla fall bland de fem bästa :)

Tre låtar (ganska gamla i och för sig) som jag lyssnat på hela dagen idag :) 3OH!3 är grymma så in i bänken...
Och ja, jag har sett Alice in Wonderland. Vi såg den på bio (3D) förra året, min bror, mina kusiner och jag och ja, jag tyckte om filmen :) In fact, superbra vore min bedömning!
Och ni vet vad de säger: Musik utvecklar hjärnan!
Jag kan I-N-T-E leva utan musik. Vem kan det egentligen??



Nu har vi haft fint väder i nästan en hel vecka. Det är lite för bra för att vara sant... i och för sig lovade meterologerna sol hela augusti så än så länge har de inte misstagit sig.
Idag har jag städat (jag kan inte gå och lägga mig på kvällen om jag inte städat minst en grej i hemmet), varit i affärerna och inhandlat mat + sprungit runt och letat efter hundfoder. All kyckling var borta! Så det var en ytterst snäll "gosse" som gick och hämtade en pack kyckling-med-grönsaker-och-ris till vår bortskämda lilla hund som föredrar kyckling framför allt annat (eller så kanske det är mamma som föredrar det å hans vägnar?!). I alla fall, nu går hans mage säker i en månad till... mer eller mindre, den hunden är ju konstant hungrig, han skulle inte ens märka om hans mage sprack! Han är som ett hål utan botten, den där Cavaliern!

Har suttit en lång stund idag och spelat piano. Bara spelat låt efter låt efter låt... attackerat, smekt, lekt med tagenterna från höger till vänster, från vänster till höger.
Hittade så många bra låtar i mina gamla läroböcker/nothäften från musikskolan som jag aldrig spelat innan!
På tal om piano, det sägs ju att man blir lugnare av klassisk musik och om har spelat ett instrument större delen av sitt liv, att man har lättare för att lära sig saker, koncentrera sig, att det stimulerar hjärnan på det mest positiva sättet och på sätt ger både hjärnan träning samt välbefinnandet en extra kick.
Musik, eller att vara kreativ överhuvudtaget speciellt under späd ålder då hjärnan ännu formas, hjälper till att bygga upp de hjärncellskopplingar som krävs för intellektuell utveckling. Även långt upp i tonåren fortsätter nervcellernas nätverk att byggas ut. Inte minst de känslomässiga nätverken.
Därför ska jag från och med nu åter börja med att ta en halvtimme varje kväll innan jag går och lägger mig och lyssna på klassisk musik och bara slappna av.

Istället för meditation vill säga, eftersom jag har försökt med det och det gick väl sådär... kunde inte riktigt släppa alla tankar i huvudet.
Oh, OCH  yoga måste jag också börja med snarast möjligt. Efter sommarens arbete har jag nu ordentligt ont i kroppen (fick t.o.m skriva en avvikelse för min rygg, jag ådrog ju mig en skada, en lättare sträckning för två veckor sedan som fortfarande håller i sig!)
Nä, nu ska jag banne mig tatagisakerochting!!
Vi utvecklas hela tiden, genom hela livet och det är ALDRIG försent att lära sig nya saker och upptäcka sina dolda talanger!

Jag tror för övrigt att mina föräldrar måste ha gått en kurs i "så stimulerar du barnets hjärna", de gjorde allt rätt (sedan hur andra faktorer (miljö, gener etc) påverkade vår utveckling är en annan femma). De pratade mycket med oss när vi var små (har jag hört i alla fall och fått klart för mig att jag var en riktigt pratkvarn som barn :), de skickade oss till musikskolan, de uppmuntrade lek och spel. Såg till att vi övade motorik och rörelse, att vi målade, ritade och skrev mycket (min bror t.ex. är helt makalöst duktig i detta) och framför allt gett oss mycket beröm när vi gjort oss förtjänta av det!

Vidare denna dag har jag även tagit itu med läsningen av Harry Potter I.
Alltså, jag hade GLÖMT hur mycket jag älskar HP! Jag tror att man aldrig blir för gammal för dessa böcker/filmer. De är ju en del av ens uppväxt :)
Harry Potter framför Twiligt!
Anyday.
Anytime.



Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0