Web Toolbar by Wibiya rosyred -

Please believe that when I leave there is nothing up my sleeve but love for you, and a little time to get my head together too


Drive by med Train säger jag bara! Är helt addicted till den här låten :) Bästa kommentaren till detta var; I would be so addicted to this song if it didnt remind me of my ex... he´s just a tiny bit stalkitive... I see him and his car everywhere I go!!

Har gjort chokladbollar idag, tog tio minuter allt som allt. När jag gör dem i Slovenien har de inte alls samma smak som här i Sverige, trots att de endast innehåller sex-sju ingredienser, som alla finns att köpa både i Sverige och Slovenien. Så VARFÖRR för det första stavar jag v-a-r-f-ö-r med två r på slutet och för det andra varför smakar chokladbollarna annourlunda i olika länder?? Så mycket skillnad på smör och socker kan det väl ändå inte vara?



Jag är väl medveten om att detta är en otroligt ointelligent sak att gå runt och fundera över, men när jag undrar något vill jag ha svar, helst inom fem minuter! 
Som t.ex. nu när jag läser "Historikern" och måste springa till datorn titt som tätt för att kolla byggnader, sjöar, borgar, kyrkor på Balkan och i Turkiet bara för att jag ska lära mig rätt!
Btw, när jag ändå nämnde "Historikern"... har inte läst färdigt den än men så mycket kan jag säga nu efter 350 sidor (bara cirka hälften kvar :) att detta troligtvist blir min nya favoritbok som jag garanterat kommer att läsa om och om igen.
Jag har lärt mig så oerhört mycket om medeltida händelser på Balkan och i Turkiet såväl som om legenden Dracula, hur den kom till och inte minst den intressanta och fasansfulla historiska faktan om Greve Vlad Tepes aka Pålspetsaren Vlad aka Dracula!
Jag har god lust att åka ner till Rumänien, Bulgarien, Ungern och Turkiet för att med egna ögon granska alla platser Vlad Tepes drog igenom med sina styrkor, borgarna som han lät bygga på öar och högt uppe i bergen där endast öarna byggde sina nästen, de djupa och skräckinjagande skogarna ...
Svårt att beskriva exakt hur denna bok och legenden om Dracula och historien om den sanne Vlad Tepes fascinerar mig. Hade jag studerat historia hade Balkan under 1400-1500 varit mitt fördjupningsämne!

Det har är en oerhört intelligent bok, så välskriven och välformulerad, så spännande och fängslande att jag förstår att den väckte stor uppmärksamhet redan innan den kom ut i USA. Det här är en bok som jag skulle vilja aldrig tog slut, och när den väl kommer att göra det kommer jag säkert (om jag kännder mig rätt) fortsätta forska på egen hand om Pålspetsaren Vlad :)
Författaren Elizabeth Kostova bodde en tid i Ljubljana, Slovenien när hon var barn, och på grund av detta har hon inkluderat Ljubljana i den här romanen en hel del och det syns att hon känner till landets och stadens historia, traditioner och platser mycket väl.
En bok som jag rekommenderar till alla, vsem, everyone, alle, todos!!

Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0