Web Toolbar by Wibiya rosyred -

And even if you were a million miles away, I can still feel you

Jag ber om ursäkt för bloggtorkan här. Den här veckan är verkligen fullproppad med aktiviteter varje dag.
I måndags sprang jag runt på stan för att fixa de sista detaljerna inför Lucia. På kvällen från 19.00 till 01.00 satt jag barnvakt. I måndags firade vi även Sankt Nicholas här i Slovenien. Och hemma i lägenheten förberedda vi en krog med diverse godsaker som godis, choklad och frukt...men vi har fortfarande inte rört en enda sak. Även om vi alla är sugna så är det ingen som gör första steget att öppna en godispåse. Det syns att vi alla är vuxna numera...
På tisdag hade jag presentation om Sankta Lucia för grupp II, direkt efter fikade jag med en kompis på världens mysigaste café mitt i Ljubljana vid stadsfloden och pratade i fyra timmar (vi trodde klockan var 19.00 och fick en chock när vi plockade upp våra mobiler och insåg att hon var 21.30). 



Igår åkte jag till en förort till Ljubljana för en slovensk tidningsintervju samt för att besöka biblioteket vi ska uppträda på imorgon och planera hur uppträdandet ska gå till där. Vi provade även om mitt bildspel fungerar på deras dator som är kopplad till bioduken...problemet var kanske mer om ljudet skulle funka. Jag tillsammans med ett x-antal unga teknik-killar som frågade det ena och det andra om min dator. Efter ett antal "jag vet inte" och "jag är inte säker" från min sida så frågade de till slut: "men du vet vad en USB-nyckel är va?". Hahaha, kul! De lovade i alla fall att komma till uppträdandet imorgon...haha, de fick det att låta som om det vore min högsta önskan liksom!


Ett jättemysigt café mitt i Domžale i Alpstil som vi slog oss ner på efter inspektionen av biblioteket och tidningsintervjun. Mitt i min muffins fanns ett enormt körsbär :) Under fikastuden planerade vi för fullt nästa års lucia. Skrev fyra sidor med idéer :)

Idag satt jag nästan sju timmar på universitetet med svenska eleverna. Tidigare idag hade jag en skriftlig intervju med en tidning i Sverige. De ringde också från morgonprogrammet "Gomorron Slovenien" i national TV och undrade om jag ville sitta i deras morgonsoffa och prata om den svenska traditionen Sankta Lucia. Jag lovade att återkomma i helgen. Jag vet ärligt talat inte om jag är gjord för TV!

Men imorgon smäller det i alla fall. Först har jag svenska lektion på universitetet, professorn kommer att lämna oss efter halva lektionen så jag som hennes asisstent kommer att ta över! Imorgon är det plågeri på hög nivå...nä, jag skojar bara :)
Vid 17.00 kommer en kompis som ska vara med i Lucia-tåget och som också är från Portoroz till Ljubljana och min syster och jag ska möta upp henne i stan och sedan direkt ta tåget till Domzale. Uppträdandet börjar vid 19.00, mingel efter.
På lördag ska syster min och jag ägna hela dagen åt julshopping! Det är så mycket med Lucia nu att jag totalt glömt bort allt vad julklappar och julafton heter!
Förmiddagen ska spenderas i affärer på CityPark och eftermiddagen i centrum.
Senare på kvällen ska jag sitta barnvakt igen.
På söndag åker jag till Italien, närmare bestämt Villesse tillsammans med resten av Lucia-tåget för ett uppträdande och mingel med svensk mat. Men, men, men...jag vill ju ha äkta italiensk mat när jag är i Italien! 
På måndag är dagen fylld med Lucia igen och det mest betydelsefulla uppträdandet på kvällen. Mer om det senare. Nu måste jag föbereda inför lektionen imorgon samt göra färdigt bildspelet med mina fotografier som ska inleda Lucia-firandet imorgon kväll :)
It´s gonna be awesome...eller inte...



Helst av allt skulle jag vilja mitt i all denna stress och alla förberedelser sätta mig ner i några timmar, läsa en bra bok, gå på promenad och mysa med min hund hemma i Sverige eller åka ner till kusten för några lugna och harmoniska dagar. Det närmaste jag kan komma till riktig avslappning är att lyssna på Il Divo och det har jag gjort den senaste veckan. Det är det enda som spelas i min ZEN-player och dator. När jag rusade omkring på Ljubljanas gator i måndags hade jag Il Divo i öronen och det var en rolig kombination! Det måste vara ungefär som att styrketräna och lyssna på Il Divo.
Jaja, jag kanske inte är så stressad, det är väl mer att det är så mycket på gång just nu innan jag åker till Sverige, men jag biter ihop för jag vet att när jag väl är i Sverige kommer jag kunna göra alla de där sakerna jag längtar efter just nu! :)

Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0