Web Toolbar by Wibiya rosyred -

Can´t change the way I am

Mitt humör är verkligen i topp idag. Jag njuter extremt av den här dagen just nu...
Problem som jag måste reda ut snarast möjligt bara hopar sig idag! Ska inte gå in så mycket på det för i grund och botten är det inga stora problem...det är bara sådana där "oh-nu-måste-jag-bråka-med-byråkratin-igen-problem!
Lika kul som det är att vara vuxen är det jobbigt att inte vara barn.

Jag måste förlänga mitt körkort. Efter två år fick jag förnya det (2009) och de "helt underbara människorna" sa att jag måste komma tillbaka igen om två år, dvs 2011, dvs iår! När jag frågade tanten som satt i sin bekväma stol med ett ansiktsuttryck som bara skrek "kom-och-skjut-mig-någon" varför jag måste tillbaka om två år igen rabblade hon upp någonting jag tror inte ens hon förstod och jag ringde runt senare och det var ingen som hade hört talas om berättelsen hon fick ur sig. Hon påstod nämligen att man efter två år måste göra om precis allting igen, teorin, första hjälpen, alla körlektioner...eh, say what?
Efter vad som kändes som en hel dag av stirrande på henne fick jag till slut ur mig: Jaha...säger du det...
Tror inte hon tyckte om min attityd sådär jättemycket!

Nu har jag läst runt lite på internet och, detta har jag i och för sig vetat länge, men man måste i Slovenien göra synkontroll varje 2, 5, 7 eller max 10 år om man har linser / glasögon. Vad du får för nummer nedskrivet på intyget beror helt och hållet på din läkare! Och givetvis får man inte gå till sin privata läkare utan det finns en lista på vilka som är acceptabla och vilka som inte är det.
Vad som retar mig med detta en smula är att de som inte har synproblem får efter två år efter att de klarat uppkörningen och fått körkort förlänga sitt körkort till "döden"...även om nya regler börjar ta form just nu, som att man vid 60 års ålder måste börja gå på regelbundna synundersökningar, vilket i och för sig är väldigt bra.

Men vi som har synproblem måste gå på synkontroller vart andra, femte, sjunde eller tioende år så länge vi vill ha vårt körkort och punga ut med en massa pengar. Är inte det lite orättvisst så säg?? Jag menar straffas vi inte nog med att vi har synproblem för som jag ser det är det inte någonting vi V-Ä-L-J-E-R sjäva!
Och sedan måste vi betala pga av våra synfel för att få tillåtelse att köra medan de som haft lyckan på sin sida och ser perfekt bara glider igenom hela körkorts-processen. De får körkort och har det tills döden skiljer dem två åt!!!

  

Givetvis anser många, och det gör jag kanske också lite, att det är bra att vi som inte har den ultimata synen går på synkontroller var "femte minut" för att det ÄR säkrare i trafiken då...
Men jag tror allvarligt talat inte användare av linser och/eller glasögon sätter sig i bilen för att ta sig en runda när de är halvblinda. Jag vet att jag inte gör det!
Vet jag att jag börjar se lite sämre, då går jag till optikern och ber om nya glasögon och linser INNAN jag sätter mig i bilen och inte tvärtom! Och jag tror de flesta känner igen sig här!
Don´t get me wrong, regelbundna synundersökningar är bra! Men vad som hade varit ännu bättre och framför allt rättvist är om dessa obligatoriska undersökningar vore gratis!
Jag tycker helt enkelt det är idiotiskt att andra ska bestämma när vi börjar se sämre bara för att tjäna pengar på det. "Jaha, nu är det så att du om två år kommer att se sämre än vad du gör idag!" What the...jag vet väl för sjutton själv när synen förändras och då går jag till optikern och ber om nya linser och glasögon. Hur dumma tror de att vi är egentligen?
Och jag har läst om fall där synen inte har försämrats ett dugg på två, fem, sju eller tio år och ändå är det en tjej som måste betala en dyr synundersökning vartannat år...så länge som hon har haft körkort, dvs i femton år bara för att det står på hennes intyg att hon måste göra det!

Jag är verkligen irriterad nu. Jag skickade iväg ett långt mail till körkorts-människorna nere i Piran och frågade vad EXAKT jag behöver göra och ha med mig när jag förnyar mitt körkort i april!
Vidare har jag ett x-antal andra "problem"  i år. 2011 som började så bra verkar blir en berg-och-dalbana! När man rett ut ett problem kommer det två till!
Ser verkligen fram emot några moment av det besvärligare slaget i vår, ett stort efter sommaren och eventuellt ett eller två som kommer att förändra min framtid.
Nu blir ni nyfikna eller hur? Låt mig säga såhär: Don´t be, there´s nothing exciting about this whatsoever!
Och allt detta kommer från den mest optimistiska personen världen skådat! Men även jag får ha två eller tre sådana deppdagar om året.

Jag är kanske en aningen barnslig nu men jag skulle VERKLIGEN vilja vara fem år igen, titta på Bumbi Björnarna och äta toast med björnbärssylt i sådär...tja,vad vet jag...hela livet kanske!

Jag förundras alltid över hur människor som har det där "perfekta livet" som inkluderar utbildning, jobb, pengar, relation(er), talang, utseende och hälsa klara av allt och framför allt hur de nått toppen, det där målet vi alla strävar efter men ack så svårt att nå?? Hur gör människorna?? Men jag antar att de har sina egna problem som de säkert hanterar på ett ytterst diskret och perfekt sätt! Ungefär som att blåsa på dem och whoops, så försvinner de.

Det finns alltid folk som har större problem än jag men ibland är det så svåååårt att inte vara självisk! Idag är en sådan dag för mig. Det känns som hela världen håller på att rasa över mig!
Jaja, det återstår att se vad 2011 har att bjuda på! Blir det chokladtårta med jordgubbar eller blir det gamla mögliga brödbitar??

The story continues...

 

 


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0