Web Toolbar by Wibiya rosyred -

I know all of the things that make you who you are

Idag blir det en helt lugn dag hemma. Tänkte gå ut och gå med Viggo men det har ösregnat hela förmiddagen. Ska strax till vardagsrummet för att titta på skidåkning (alpint - herrar).
Just det! Vi, mina föräldrar och jag var och storhandlade för en liten stund sedan och mamma lyckas hitta vaniljknyten från "Pečjak". När hon är i Slovenien letar hon efter svensk mat och när hon är i Sverige insiterar hon på slovenskt! "Pečjak" har förresten både ett bageri och café i centrum av Ljubljana så dit ska jag in och kolla när jag kommer tillbaka :) Och då fortsätter även mina tips på bra restauranger och caféen i Ljubljana. 

Och på tal om ingenting: i väntan på varmare månader sitter jag här framför datorn med Maroon 5 (godingar som "She will be Loved" och "Misery") och fotografier från mina favorit platser i Slovenien. Jag har sagt det i tidningsintervjuer och jag har tjatat om det i skolan. Och jag säger det igen i bloggen med min egen text som visar bara på ett ungefär hur stolt jag över detta lilla land som jag tillhör: 

Slovenien, ett litet land mitt i Europa bjuder på Medelhavsklimat vid kusten, vackra sjöar och floder i Alperna i norr, kontinentalt klimat med milda till varma somrar och kalla vintrar i platåerna och dalarna i öst och storstadsliv i huvudstaden Ljubljana som är en av Europas minsta huvudstäder i ett av Europas minsta länder. Ungefär halva landets yta är täckt av skog, vilket gör Slovenien till Europas tredje skogstätaste land efter Finland och Sverige.

Piran är en ort och kommun i sydvästra Slovenien och ligger vid Adriatiska havet. Läget på en udde med skyddad hamn har lockat bosättare i flera tusen år. Idag syns framförallt spår från tiden under Republiken Venedig och Österrike-Ungern i stadens välbevarade arkitektur. Turism är ortens viktigaste inkomstkälla. Förutom den pittoreska gamla stadskärnan lockas besökare av fina sandstränder, boutiquer, barer och restauranger i Portorož, som utgör större delen av kommunen och domineras av stora turisthotell och villor.
Min mamma och mormor är båda födda och uppväxta i Piran/Portoroz.

Bled är en kommun belägen i nordvästra Slovenien bland de Juliska Alperna, som slovernerna kallar sin del av Alperna. Särskilt Bledsjön, är ett populärt turistmål. Endast en halvtimmes bilfärd från Bled ligger den underbara sjön Bohinj omringad av vackra berg och djup skog. Högsta berget är Triglav med 2. 864 meter över havet.
Vi har släktingar här som vi hälsar på så fort vi är i Slovenien. Vi bestiger berg, badar och ror på Bohinjsjön, går på promenader och försöker andas in den friksa alpluften så ofta vi bara kan.


Ljubljana
som grundades 1144 är huvudstaden i Slovenien och med 270 000 invånare och med ytterligare omkring 10 000 invånare i resterande delar av kommunen, också den största staden i landet. 1895 drabbades staden av en allvarlig jordbävning som förstörde hela stadskärnan. Österrikiska arkitekter byggde upp staden i tidens nya stil, art deco och i barockinspirerade byggnader som präglar stadskärnan än idag. Det var dock arkitekten Jože Plečnik som kom att sätta störst avtryck i det nya Ljubljana när han lät rita flera av stadens mest kända byggnader under mellankrigstiden, som den trefaldiga bron "Tromostovje".
Ljubljana är min födelsestad och hit flyttade jag för några år sedan från Sverige. Det är en helt underbar stad, lite liten men desto mysigare. Jag trivs mer för varje dag jag är där.

Samtliga fotografier är tagna av mig i september, oktober och november 2010.


Lovely words

Some lovely words:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0